OVER HOE MIJN VAKANTIE WAS

Van urenlang liggen op een van de mooiste stranden van heel Europa tot pizza eten als lunch. Je alleen maar druk hoeven maken over of je je handdoek nou bij het zwembad of op het strand gaat neerleggen. Stomtoevallig net in Portugal zijn terwijl er een of ander tof Middeleeuws festival wordt gehouden waardoor er 3 dagen lang een (iets te leuk) marktje plaatsvindt in het dorp. Rennen door de heide om de zonsondergang nog nét een beetje te kunnen zien. Mag ik weer terug?

Bij deze onze door mij in elkaar geflanste vakantievideo; vergeet hem niet op 1080p te zetten!

WAAR ZIJN WE PRECIES HEEN GEWEEST?

Eerlijk gezegd hadden we géén idee waar we heen zouden willen gaan dit jaar, maar toen mijn schoonouders na hun tripje in oktober een beetje verliefd waren geworden op het Portugese stadje Lagos hadden ze me toch wel erg nieuwschierig gemaakt. Blauwe zee, mooie authentieke straatjes, lekker eten en ook nog eens binnen Europa; sounds like heaven.

Na wat research kwam ik erachter dat het eigenlijk wel precies is wat we zochten. Niet te druk, meer dan genoeg strand en van alles te doen. Ook heeft het stadje een rijke geschiedenis, iets wat ik ook altijd heel interessant vind. Lagos vormde namelijk het hart van de grote Portugese ontdekkingsreizen in de 15e eeuw. Best tof om te kunnen zeggen dat je in dezelfde straatjes hebt rondgebanjerd als Vasco da Gama en Columbus, nietwaar?

Wat ook ontzettend tof was, is dat we toevallig tijdens het ‘Discoveries Festival’ op 1, 2 en 3 mei in Lagos waren. In de video zie je al een beetje hoe gezellig dit eruit zag! Op dit festival ga je weer even terug in de tijd en is het stadje vergeven van de Middeleeuwse sferen. Gedurende de 3 dagen was er een markt, vol met prachtige Indiase en Marokkaanse items. Van handgemaakte leren tasjes tot lekker eten en de mooiste sieraden; helemaal iets voor mij dus, hihi. Ik kon het dan ook niet laten om een supermooie leren rugzak en de mooiste portemonnee die ik ooit heb gezien mee te nemen. Hier binnenkort meer over!

22887525

ONS HOTEL

Na onze vorige vakantie zijn we erachter gekomen dat het toch wel erg gezellig is om elke avond een ander eettentje uit te proberen, dus wilden we absoluut geen All Inclusive meer. Na heel wat boekingsites afgezocht te hebben, kwam ik het pérfecte appartementen complexje tegen, genaamd Villas Dinis. Ik was na het zien van bovenstaande foto vrijwel gelijk hotel de botel (gut wat een leuke woordspeling toch weer Silvana) op dit schattige appartementencomplexje. Niks geen mega grote saaie flats, gewoon leuke bloemetjes en gezellige huisjes.

En wauw – in het echt is het nóg leuker! Bij aankomst kregen we twee verschillende kamers aangeboden, in een complex een straatje verder. We verbleven dus niet in het complex wat je op de foto zag, maar eentje verderop. Totaal geen probleem, want daar was het net zo mooi. We kregen de keuze uit een suite aan het zwembad, wat iets kleiner en minder privé was dan de studio die we als tweede aangeboden kregen. Deze zat een etage hoger en je had met een mega groot balkon uitzicht op de straatkant, maar wél was er veel meer ruimte. Na heel erg twijfelen hebben we toch gekozen voor de studio!

DE MOOISTE STRANDEN OOIT

Ik had al gelezen dat de stranden (die voor ons vanuit het hotel letterlijk twee keer rollen waren) behoorden tot de top 10 van de mooiste stranden van Europa behoorden, maar dit geloof je pas écht als je ze in het echt hebt gezien. Want jeetjemineetje. Die zijn móói. Met een ellenlange trap van 225 (!!!) treden kom je terecht op Praia do Camilo, waar het water zo helder is als maar zijn kan. Omdat het strand zo’n stuk lager ligt begeef je je tussen prachtige rotsen, die ook nog eens de wind voor je tegenhouden als je knock-out op je handdoekje ligt. Echt ideaal!
Tijdens een wandeling over de rotsen ontdekte Sjoerd een soort afgebrokkelde trap naar beneden en besloot een kijkje te gaan nemen. Tegen die tijd waren we alweer een uur onderweg en had ik het wel weer gehad (lees: ik wilde gewoon op het strand liggen) en heb ik hem lekker zijn gang laten gaan terwijl ik wachtte in het zonnetje. Al snel kwam hij weer terug; hij beweerde dat er een mooi verlaten strand onderaan de rotsen zou zijn. ‘Nou, vooruit dan.’ zei ik, en ik strompelde achter ‘m aan. Uiteindelijk was het meer dan de moeite waard, want er zat inderdaad een strand. EN WAT WAS HET DAAR MOOI. Blijkbaar heette dit strandje Praia dos Pinheiros, beter bekend als het naaktstrand van Lagos, maar hey; voor zo’n mooi strandje maakt dat niet uit. Gelukkig ben je daar ook gewoon welkom in je zwemkleding en bovendien lagen er hooguit 3 mensen, dankzij de slechte bereikbaarheid. Hier hebben we dan ook een paar dagen gelegen, want zo’n ‘privé strand’ gevoel bevalt toch wel erg goed.

SAGRES

Op maandag was het nét even wat minder weer. De perfecte kans om erop uit te gaan! We zijn naar Sagres geweest, een stad met enorm veel geschiedenis. Vanuit het Fort van Sagres bouwde Prins Don Enrique in de 15e eeuw schepen om nieuwe plaatsen in de wereld te ontdekken. De haven van Sagres diende als vertrekhaven voor verre zeereizen die de Portugezen maakten om uiteindelijk de wereld te veroveren. Dit fort hebben we dan ook bezocht, echt bizar om te zien hoe het er vroeger allemaal aan toe ging. Vroeger dacht men dat Sagres het einde van de wereld was, en dat er verderop in de zee een enorme waterval was waar alles eindigde. Als je eenmaal op dat punt staat, is dat héél goed voor te stellen, haha.

Met de bus deden we er ongeveer een uur over, persoonlijk vind ik het altijd de perfecte kans om de omgeving wat beter te kunnen zien! Verder hebben we niet heel lang meer doorgebracht in Sagres zelf, omdat het best koud was en de tijd echt voorbij vloog. Maar we hadden dit zeker niet willen missen.

———————————————————————————————————————————

KORTOM,

We hebben het echt enorm naar ons zin gehad. Het eten was echt super betaalbaar waardoor we makkelijk af en toe ook eens ergens konden lunchen en er is keuze uit genoeg leuke restaurantjes. Ook waren de stranden natuurlijk prachtig; Lagos is echt een aanrader als je een lekkere rustige vakantie wilt. Ook is er genoeg te doen als je wel wat meer bent van het avontuur, zo kun je er namelijk supergoed surfen en zijn er verschillende boottochten te doen.

Tot nu toe is dit voor ons echt de beste vakantie geweest en we komen zéker nog eens terug naar het mooie Lagos!